درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید.این وبلاگ به خاطر بابای مهربونم که عمرشو صرف تعلیم وتربیت دانش آموزان وما کرد تا همه دکتر ومهندس بشویم .روحش همیشه شاد. به خاطر اینکه چون سکته قلبی ناگهانی ما را ترک کرد و ما را تنها گذاشت. من سعی کردم تمام علائم و راهکارهای آن را برای استفاده در دسترس همگان بگذارم به امید روزی که هیچ بابا ومامانی ناگهانی بچه هاشونو ترک نکنند و سایه آنها سالهای سال بالای سربچه هاشون بموند.هر کسی که از مطالب وبلاگ استفاده می کند یک فاتحه هم برای بابام بخوند.ممنون ."بابا خیلی خیلی خیلی دوستت دارم."
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان غلام_افرا و آدرس gholamafra20.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 377
تعداد نظرات : 18
تعداد آنلاین : 1



Alternative content


كد ماوس



عکس قلب و لب



کد متحرک کردن عنوان وب


ابزار وبلاگ  ,کد تغییر شکل موس برای وبلاگها و سایتهاکد تغییرشکل موس

بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحيمْ اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
غلام_افرا
علمی / مذهبی /تاریخی
پنج شنبه 7 خرداد 1394برچسب:عوارض جراحی زانو, :: 10:59 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

 

 


در شرایط ایده‌آل عمر پروتزهای زانو بین 10 تا 15 سال است که پس از آن می‌توان پروتز دیگری را جایگزین کرد. وزن بالا هم علاوه بر آنکه باعث تخریب مفصل می‌شود، روی مفصل مصنوعی نیز اثر مخرب دارد.


جراحی پروتز زانو

عمل جراحی تعویض مفصل زانو یا پروتز زانو، در غالب موارد بدون بروز عارضه خاصی انجام می شودو بیمار پس از آن می تواند زندگی فعالی داشته باشد.


با این حال مانند هر عمل جراحی دیگری، تعویض مفصل آسیب دیده زانو و گذاشتن مفصل مصنوعی نیز ممکن است با عوارض احتمالی همراه باشد.

 

وقوع این عوارض، سیر بهبودی بیمار را طولانی کرده و می تواند مشکلات جدیدی را برای بیمار بوجود بیاورد.


در شرایط ایده‌آل عمر پروتزهای زانو بین ۱۰ تا ۱۵ سال است که پس از آن می‌توان پروتز دیگری را جایگزین کرد.

 

تعدادی از مشکلات بعد از تعویض مفصل زانو عبارتند از :


عفونت مفصل زانو
گر چه احتمال عفونت مفصل مصنوعی زانو بعد از تعویض مفصل کمتر از دو درصد است، ولی به علت اینکه در صورت وقوع بسیار خطرناک است، اقدامات سختگیرانه زیادی صورت می گیرد تا عفونت ایجاد نشود.


با این حال احتمال عفونت در کسانی که زخم های پوستی دارند، کسانی که عفونت ادراری یا تنفسی دارند، کسانی که مشکلات و عفونت های دهانی و دندانی دارند و در بیماران دیابتی و روماتیسمی بیشتر است.


اگر سیستم ایمنی بدن فرد ضعیف باشد (مانند بیماری های مزمن کبدی، کلیوی، سرطان و ...) احتمال عفونت بعد از جراحی بیشتر است.

با گذشت چند سال ممکن است مفصل مصنوعی زانو دچار ساییدگی شود و یا اجزای آن، اتصالشان را با استخوان ران یا ساق پای بیمار از دست داده و لق شود

لخته شدن خون در پا
شایع ترین عارضه که بالقوه می تواند بسیار خطرناک باشد، لخته شدن خون در رگ های اندام تحتانی و لگن است.


احتمال این عارضه در هر عمل جراحی بزرگی که در اندام تحتانی انجام می شود وجود دارد.


خطر این عارضه این است که در صورت وقوع، لخته خون می تواند به طرف ریه (امبولی ریه) و قلب حرکت کرده و در کارکرد آنها اختلال ایجاد کند.


برای پیشگیری از ایجاد این لخته ها، از داروهای خاصی استفاده می شود.


استفاده از بانداژ و پوشش های مخصوص متصل به پمپ هم از دیگر اقدامات مورد استفاده است.


بیمار باید مرتبا مچ پاها را حرکت دهد. با این کار عضلات ساق پا مرتبا فعالیت کرده و گردش خون در ساق بیشتر می شود و احتمال لخته شدن خون در پا کمتر می شود.

 

تغییر طول اندام تحتانی
ممکن است طول اندام های تحتانی بعد از جراحی تغییر کند.

 

محدودیت حرکت زانو
مهم‌ترین مشکل پروتز زانو، امکان خم کردن زانو تنها تا 90 درجه است، در حالی که پس از جراحی انتظار می‌رود زانو بتواند حدود 110 درجه خم شود، ولی ممکن است به علت چسبندگی بافت های نرم اطراف زانو بعد از عمل جراحی و یا محدودیت حرکتی شدیدی که بیمار از قبل از عمل جراحی داشته است، حرکت زانو بعد از عمل به این حد نرسد.



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 7 خرداد 1394برچسب:سندرم روده تحریک پذیر, :: 10:56 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

تشخیص و درمان سندرم روده تحریک پذیر

در قسمت های قبلی این مطلب به "علایم و علل سندرم روده تحریک پذیر"، " عوامل خطر و عوارض سندرم روده تحریک پذیر " و " تغذیه در سندرم روده تحریک پذیر " پرداخته شد، حالا ادامه ی مطلب...

دل درد

تشخیص

تشخیص دقیق سندرم روده تحریک پذیر نیازمند انجام طیف کاملی از آزمایشات بالینی است.

نشانه های جسمانی و فیزیکی برای تشخیص قطعی سندرم روده تحریک پذیر وجود ندارد. اما به هر حال یک سری از علائم، شما را در تشخیص یاری می نماید. مهم ترین آن ها درد شکمی و ناراحتی شکمی به مدت حداقل 12 هفته است، لزوماً هفته ها نباید پیوسته باشند. همچنین باید حداقل دو مورد از موارد زیر را دارا باشید:

* تغییر در تکرر و غلظت مدفوع

به عنوان مثال ممکن است مدفوع شما از حالت طبیعی یک بار در روز مدفوع به  3 بار یا بیشتر برسد  و میزان شلی و سفتی مدفوع شما تغییر کند و برای مثال به مدفوع شل و آبکی در روز و یا تنها یک بار مدفوع سفت در هر سه یا 4 روز تغییر یافته باشد.

*حالتی که احساس کنید نمی توانید روده خود را در هنگام اجابت مزاج به طور کامل تخلیه کنید.

* وجود مخاط در مدفوع

* تولید گاز و یا نفخ شکمی

همچنین پزشک شما را از لحاظ ابتلاء به دیگر نشانه ها و علائمی که می توانند نمایانگر شرایط جدی تری باشند، مورد ارزیابی قرار خواهد داد و برخی علائمی که علائم پُر خطر(قرمز) نامیده می شوند منجر به اجرای اقدامات سریع تری  برای انجام  تست های اضافه شوند.

این علائم خطرناک عبارت هستند از:

* ابتلاء جدید بعد از سن 50 سالگی

* کاهش وزن بدون علت

* خونریزی از رکتوم

* تب

* تهوع یا استفراغ

* درد شکمی که بعد از اجابت مزاج نیز به طور کامل برطرف نشود

* اسهال مداوم یا اسهالی که شما را از خواب بیدار می کند

چنانچه شما دارای هر یک از علائم قرمز باشید، به تست های اضافی برای ارزیابی بیشتر شرایط خود نیاز خواهید داشت.

چنان چه شرایط شما منطبق با معیار سندرم روده تحریک پذیر(IBS) بوده و هیچ یک از علائم قرمز را ندارید، پزشک پیشنهاد یک دوره درمان بدون انجام تست های اضافی را خواهد داد. اما چنان چه به درمان پاسخ ندهید به انجام تست های اضافه نیاز خواهید داشت.



ادامه مطلب ...


 

 

استفاده از روغن نعناع همراه با غذاهای فیبری یکی از درمان‌های قدیمی، کم هزینه و در دسترس برای بیماری IBS است. البته این تنها راه درمان طبیعی IBSنیست، اما جزء بهترین‌هاست. در این مورد باید به نکات زیر دقت نمود:

1.برای درمان IBS دو موضوع را در مورد فیبر باید دانست. یکی اینکه فیبر برای کسانی مفید است که IBS همراه با یبوست دارند و دیگر اینکه انتخاب نوع فیبر مهم است. فیبرهای انحلال‌پذیر بهتر از فیبرهای انحلال‌ناپذیر هستند. غذاهایی که فیبرهای انحلال‌ناپذیر  دارند عبارتند از سبوس گندم، سبوس غلات، میوه‌هایی مانند آلو، هلو، آلوچه. غذاهای حاوی فیبرهای انحلال‌پذیر عبارتند از جوِ دوسر، حبوبات (نخود، لوبیا، عدس). توجه داشته باشید که فیبر باید به تدریج به رژیم غذایی افزوده شود، زیرا ممکن است به بدتر شدن سندروم بیانجامد. فقط به روش آزمون و خطا می‌توانید مطمئن شوید که این روش برای شما کار می‌کند یا نه. 

2.تحقیقات نشان داده که بهترین درمان برای IBS استفاده از روغن نعناع است که نقش آنتی‌اسپاسم دارد. هرچند که چای نعناع بطور وسیعی برای مشکلات هاضمه استفاده می‌شود، ولی اگر مبتلا به IBS‌ هستید، خوب است که دوز استانداردی از روغن نعناع یا قرص، یا کپسول نعناع را استفاده کنید. 

 



 

اداره نظارت بر غذا و داروي آمريكا دارويي را كه براي درمان سندرم روده تحريك پذير همراه با يبوست ( IBS-C) در زنان بزرگسال تهيه شده است تاييد كرد.

به گزارش دکتر سلام به نقل از خبرگزاري رويترز، اين دارو را شركت داروسازي سوكامپو ( Sucampo)  ساخته است و توسط شركت داروسازي تاكدا (  )Takeda به بازار عرضه شده است.
اداره نظارت بر غذا و داروي آمريكا در بيانيه‌اي اعلام كرد، داروي آميتيزا  Amitiza براي زنان بالاي  ۱۸ سال و نه براي مردان تاييد شده است زيرا اثر بخشي اين دارو بطور قاطع نشان داده نشده است.
اداره نظارت بر غذا و داروي آمريكا اعلام كرد، سندرم روده تحريك پذير اختلالي است كه با درد شكم ، نفخ، يبوست و اسهال مشخص مي‌شود. شمار زناني كه به اين بيماري مبتلا مي‌شوند دو برابر مردان است.
دكتر جولي بيتز از مركز ارزيابي و تحقيق داروي اداره نظارت بر غذا و داروي آمريكا گفت، اين بيماري در برخي افراد كاملا ناتوان‌كننده است و انجام فعاليت‌هاي روزمره را براي آنها دشوار مي‌سازد.



 

محققان روش جدیدی برای پیش‌بینی احتمال مرگ افراد طی ۱۰ سال آینده با استفاده از یک آزمون حرکت بر روی تردمیل ابداع کرده‌اند.

آفتاب : در این روش فرد بر روی تردمیلی که سرعت و شیب آن در حال افزایش است، بمدت سه دقیقه حرکت می‌کند؛ در این زمان اطلاعات مختلف شامل تعداد ضربان قلب و میزان تنفس ثبت می‌شوند.

سپس این اطلاعات به همراه سن و جنسیت فرد در یک فرمول پایه قرار داده می‌شود تا شانس مردن فرد طی یک دهه آینده محاسبه شود.

این روش FIT Treadmill Score نام دارد که توسط متخصصان قلب و عروق دانشگاه جان هاپکینز ابداع شده است؛ محققان اطلاعات ۵۸۰۲۰ فرد ۱۷ تا ۹۶ ساله را که طی سال‌های ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۹ تحت تست‌های استرس قرار گرفته بودند، مورد بررسی قرار داده و براساس نتایج بدست آمده، تست تردمیل را طراحی کردند.

بالا رفتن بیش از حد ضربان قلب، اصلی‌ترین شاخص برای تعیین خطر مرگ طی ۱۰ سال آینده است.

امتیازات از ۲۰۰- تا ۲۰۰+ تقسیم‌بندی می‌شوند؛ افرادی که نمره منفی بیشتری کسب کنند، با خطر بالاتر مرگ طی یک دهه آینده مواجه هستند؛ افرادی که نمره ۱۰۰- تا صفر را کسب کنند، با ۱۱ درصد خطر مرگ طی این مدت مواجهند.

افرادی که نمره ۱۰۰+ و بالاتر کسب کنند، تنها با دو درصد خطر مرگ در ۱۰ سال آینده روبرو هستند.



 

 

قدس آنلاین: یافته های تازه نشان می دهند میان ابتلا به پوکی استخوان و کاهش موقت قدرت شنوایی رابطه مستقیم وجود دارد. 

به گزارش گروه بهداشت و سلامت قدس آنلاین، گروهی از محققان مرکز پزشکی دانشگاه پکن به سرپرستی دکتر کای جین تیان، بر روی بیش از 10 هزار بیمار که بین سال های 1999 تا 2008 به پوکی استخوان مبتلا شده اند مطالعه کردند و آنها را با بیش از 32 هزار فرد سالم مقایسه کردند.  

در پایان سال 2011، بیش از 76 درصد از مبتلایان به پوکی استخوان با ناشنوایی ناگهانی - از دست رفتن سریع شنوایی - دست و پنجه نرم می کردند. این نوع ناشنوایی می تواند در یک یا چند روز در هفته بروز کند. 

یافته های دانشمندان نشان می دهند، در حدود نیمی از افرادی که ناشنوایی ناگهانی را تجربه کرده اند، دوباره توانایی شنیدن را از دست خواهند داد، اما در بیش از 85 درصد افرادی که پوکی استخوان را کنترل یا درمان کرده اند، اندک اندک حس شنوایی باز می گردد.

دکتر کای جین تیان گفت:" نشانه های گوناگون نشان می دهند که بروز پوکی استخوان علاوه بر استخوان ها بر سیستم قلب و عروق و مغز نیز تاثیر می گذارند. "

او افزود:" از دست دادن ناگهانی شنوایی ممکن است با مشکل دیگری که با پوکی استخوان ارتباط دارد نیز مرتبط باشد.



جمعه 4 ارديبهشت 1394برچسب:آیا رنگ مو سرطان زاست؟ , :: 22:42 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

 

رنگ کردن موها از سال ها قبل در بین زنان رایج بوده است. متون باستانی باقی مانده از خاورمیانه و افریقا نشان می دهد که این کار قدمتی دیرینه دارد.
برترین ها: رنگ کردن موها از سال ها قبل در بین زنان رایج بوده است. متون باستانی باقی مانده از خاورمیانه و افریقا نشان می دهد که این کار قدمتی دیرینه دارد. البته طی سال های اخیر این عمل در بین مردان نیز رواج قابل توجهی یافته است. آنچه در خوب رنگ شدن مو اهمیت دارد، نفوذ رنگ به داخل شفت مو است و چون این نفوذ به اندازه مولکولی رنگ مورد نظر ارتباط مستقیم دارد، بنابراین رنگ هایی که اندازه مولکول هایشان نسبتا کوچک تر است معمولا رنگ های بهتر و مطلوب تری هستند.

از طرف دیگر، با توجه به اینکه امروزه زنان به تغییر مکرر رنگ مو گرایش دارند، بنابراین رنگ موهایی که به سهولت بتوانند رنگ مورد نظر آنها را ایجاد کنند با استقبال بیشتری مواجه می شوند. به طور کلی رنگ های موجود را می توان به سه دسته تقسیم کرد: رنگ های گیاهی، رنگ های متالیک و رنگ های مصنوعی آلی. با توجه به اینکه رنگ های آلی نسبت به دو دسته دیگر رنگ های طبیعی تر، زیباتر و درخشان تری به مو می دهند، امروزه بیشتر استفاده می شوند.
 


رنگ های گیاهی

از جمله رنگ های گیاهی که قدمتی دیرینه دارد رنگ حناست. گیاه حنا به طور طبیعی در خاورمیانه و شمال افریقا یافت می شود، که از برگ های خشک آن می توان رنگ حنا را تهیه کرد. البته برگ ها را باید قبل از به گُل نشستن گیاه از آن جدا کرد وگرنه کیفیت مطلوبی نخواهندداشت.

پایه اصلی که در این گیاه وجود دارد و باعث ایجاد رنگ قرمز می شود نوعی نفتوکینون است که طی یک ساعت می تواند به ساقه مو رنگ بدهد و مدت 15هفته پایدار باقی بماند. این رنگ برای مو غیرسمی است و هیچ آسیب فیزیکی یا شیمیایی به ساقه مو وارد نمی کند، ولی به علت داشتن رنگ قرمز خاص و احتمال رنگ گرفتن پوست دست و ناخن هنگام مصرف امروزه چندان از آن استقبال نمی شود.

 

امروزه بیشتر پودر حنا را با وسمه یا پودر قهوه و سایر مواد مشابه مخلوط و سپس از خمیر نرم حاصل شده برای رنگ آمیزی مو استفاده می کنند. استفاده توأم این مواد می تواند تا حدودی رنگ قرمز- نارنجی حاصل از حنا را تعدیل کند. گفتیم مولکول اصلی حنا (که حناتانیک اسید هم نامیده می شود) یک نوع نفتوکینون با فرمول C10H6O3 است. اندازه مولکولی حنا بسیار کوچک تر از پروتئین ها یا فسفولیپیدهاست که اجزای ساختمانی جدار سلول ها و نیز لایه خارجی پوست را تشکیل می دهند.

بنابراین وقتی ماده حنا به صورت خمیری  کل روی پوست یا مو قرار می گیرد این مولکول ها می تواننداز خمیرحنا عبور کنند و از عرض کوتیکول مو (لایه خارجی مو) بگذرند و باعث رنگ گرفتن آن شوند. هرچه حنا مدت طولانی تری روی مو قرار گیرد به طور عمقی تر و کامل تری مو را رنگ می کند. هرچند رنگ حاصل شده قرمز- نارنجی است ولی طی 48 ساعت اول پس از مصرف تا حدودی تیره تر می شود و اگر کراتین مو به وسیله مولکول های حنا اشباع شده باشد این تیره شدن بیشتر خواهدبود. توجه کنید که عبور مولکول های حنا از لایه خارجی مو و جایگزین شدن این مولکول ها در قسمت های داخلی تر باعث می شود رنگ حنا پایدار شود و بنابراین از بین بردن یا تغییردادن آن به آسانی صورت نگیرد.

 


این جایگزینی مولکول ها به نحوی است که در اکثر موارد اجازه تغییر رنگ مو را به شما نمی دهد، مگر اینکه موهای رنگ شده را کوتاه یا با مواد اکسیدکننده بسیار قوی بی رنگ کنید. لازم به توضیح است که حتی مواد اکسیدکننده نیز در بسیاری از موارد قادر به از بین بردن کامل این ماده نیستند. بنابراین اگر شما جزء افرادی هستید که دوست دارید مدام رنگ مویتان را تغییر دهید، بهتر است از این ماده یا موادی را که در ترکیب آنها تاحدودی حنا به کار رفته است، استفاده نکنید.

علاوه بر حنا، گیاهان دیگری نیز برای رنگ کردن مو در مناطق خاصی از جهان رایج هستند، مثلا یک نوع گیاه خاصی از دسته کامومیل رنگ زرد روشنی ایجاد می کند که چون فقط لایه خارجی مو را رنگ می کند، می تواند هم برای رنگ کردن و هم برای روشن تر و درخشان تر کردن مو مورد استفاده قرار گیرد. این گیاهان را معمولا می توان به راحتی از عطاری ها تهیه کرد.



ادامه مطلب ...


جمعه 4 ارديبهشت 1394برچسب:سرطان خون, :: 22:38 ::  نويسنده : معصومه رستمی       
علامتی از "سرطان خون"
 
دولت بهار: شایع ترین علامت بیمارانی که با سرطان خون حاد به پزشک مراجعه می‌کنند کم خونی است این کم خونی منجر به علائمی نظیر ضعف، ‌ بی حالی و خستگی پذیری زودرس‌می‌شود.
  

به گزارش دولت بهار، سرطان‌های خون حاد ۳ دسته علامت عمده دارند که شایع ترین نشانه آنها کم خونی است، در این صورت بیمار با ضعف، بی حالی و خستگی پذیری زودرس‌ به پزشک مراجعه می‌کنند.

مهرزاد میرزانیا‌ فوق تخصص خون و سرطان بالغین‌ گفت: لوسمی در واقع بیماری خونی است که سلول های خون ساز بدن به صورت غیر قابل کنترل و خارج از میزان نیاز بودن شروع به تکثیر می‌کنند.

وی ادامه داد: در واقع تغییرات ژنتیکی در داخل ژنوم سلول‌های بنیادی خونساز اتفاق می‌افتد که این تغییرات محتوای ژنی به گونه‌ای می شوند تا سلول از حالت نرمال خارج شده و به یک سلول خود کار تبدیل شود که در این صورت بدون نیاز و کنترل سایر ارگان های بدن سلول ها شروع به تکثیر می کنند سرطان ‌های خون به دو دسته سرطان های خون حاد و سرطان های خون مزمن تقسیم می شوند.

وی تصریح کرد: سرطان‌های خون حاد، جزو اورژانس پزشکی تلقی می شوند و از زمانی که علائم بیماری ظاهر می شود تا اینکه بیمار به پزشک مراجعه می کنند و تشخیص انجام می گیرد، معمولا چند هفته بیشتر به طول نمی‌انجامد و در صورتیکه بیمار درمان نشود در کمتر از یک ماه فوت خواهد کرد در سرطان های خون مزمن اختلالات‌ در کروموزوم‌ ها در مرحله ای اتفاق می‌افتد که درجاتی از تکامل سلول رخ داده باشد، بنابر این علائم بیماری بسیار آهسته بروز می‌کند و این علائم باعث می شود که اگر درمانی برای بیمار انجام نشود چندین ماه با بیماری خود زنده بماند.

میرزانیا‌ افزود: شایع ترین علامت بیمارانی که با سرطان خون حاد به پزشک مراجعه می‌کنند کم خونی است این کم خونی منجر به علائمی نظیر ضعف، ‌ بی حالی و خستگی پذیری زودرس‌می‌شود.

وی اذعان داشت: در سرطان خون حاد اختلالات خون ریزی دهنده نیز مشاهده می شود در این صورت بیمار با خونریزی لثه، بینی، کبود شدن دست و پا بدون دلیل مشخص در مواردی هم خون ریزی های تهدید کننده حیات مانند خونریزی های مغزی ممکن است مواجه شود، علائم عفونی نیز در سرطان حاد دیده می شود که دیرتر از علائم خونریزی دهنده و علائم کم خونی خود را نشان می‌دهد.

وی خاطر نشان کرد: سرطان‌های خونی حاد با علائم عفونی، همراه با تب بوده و با عفونت‌های نظیر عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی و تختانی، دستگاه گوارش و دستگاه ادراری ظاهر می‌شوند همچنین این سرطان شامل علائم غیر اختصاصی همچون استخوان درد نیز هستند، بسیاری از بیماران به دلیل آنکه مغز استخوان آنها سلول های نابالغ در حال تکثیر دارند، مغز استخوانشان تحت فشار قرار گرفته که در نتیجه با دردهای استخوان بر روی جناق سینه و ساق پا مواجه می‌شوند.

وی در پایان گفت: از دیگر نشانه های سرطان خون می توان به تعریق بیش از حد همراه با تب اشاره کرد.

منبع: تابناک





 تاریخچه ی تهیه ی شیر سویا به 4 هزار سال قبل بازمی‌ گردد که چینی‌ ها توانستند شیر سویا را به روش خانگی تولید کنند. جالب است بدانید شیر سویا نزد چینی ‌ها از اهمیت خاصی برخوردار است؛ چرا که سویا جزو 4 دانه مقدس چینی‌ ها به‌ حساب می ‌آید و شیر سویا استخراج آبی پروتئین ‌های دانه سویا است.

 

مهندس حمید خسروی، متخصص صنایع غذایی و مشاور کارخانجات مواد غذایی در صنعت لبنیات و سویا درباره ی فرآیند و خواص تغذیه ‌ای این نوشیدنی چنین می گوید:

فرآیند تولید
فرآیند تولید شیر سویا روش‌ های مختلفی دارد، اما روشی که در ایران از آن استفاده می ‌شود، به این شکل است که ابتدا دانه‌ های سویا را تمیز و مواد اضافه را جدا می‌ کنند. سپس آن را در آب خیس می‌ کنند و در اثر این خیساندن، برخی قندهای نامطلوب مانند رافینوز و استاکیوز که عوامل ایجاد‌کننده ی نفخ هستند، تا حدی از دانه خارج می ‌شوند. دانه خیس‌ شده، خرد می ‌شود و در اثر خرد شدن محصولی به نام اسلاری به دست می ‌آید.

در مرحله ی بعدی به اسلاری، بخار تزریق می‌ شود و دمای آن تا 120 درجه سانتیگراد بالا می ‌رود. هدف از این فرآیند حرارتی، غیر فعال کردن مواد نامطلوب دانه سویا است. مواد نامطلوب، موادی هستند که باعث می ‌شوند پروتئین ‌های موجود در سویا جذب بدن نشوند.

پس از آن، مرحله بوگیری انجام می ‌شود؛ به این شکل که بخاری را که به اسلاری تزریق شده بود و دمای آن را به 120 درجه سانتی ‌گراد رسانده شده، از آن جدا می‌ شود. با انجام این فرآیند، بوی لوبیایی سویا تا حد ممکن کم می شود.

آخرین مرحله نیز سانتریفیوژ کردن اسلاری است. در سانتریفیوژ، شیر یا عصاره سویا از پسماند یا فیبر آن که اصطلاحا به آن اُکارا می ‌گویند، جدا می ‌شود. این ماده همان ماده اولیه ‌ای است که از آن فرآورده ‌های شبه لبنی یا فرآورده‌ های شیری سویا تهیه می ‌شود که خواروبار جهانی(FAO) نام سوی ‌میلک یا شیر سویا را بر آن نهاده است.



شیر سویا هیچ ربطی به شیر گاو ندارد
از آن جا که اسم این محلول پروتئینی را از ابتدا شیر سویا گذاشتند، بسیاری از افراد آن را با شیر گاو مقایسه می‌ کنند؛ در حالی که شیر سویا یک محصول کاملا گیاهی است و هیچ ارتباطی به شیر گاو ندارد. تنها شباهت این محلول، رنگ شیری آن است که البته کمی از شیر گاو کدرتر است.

مقالاتی نیز در این زمینه نوشته شده و آن را با شیر مادر و شیر گاو مقایسه کرده ‌اند اما این محصول، همان‌ طور که گفتم، فقط از لحاظ ظاهری شبیه شیر گاو است؛ در غیر این صورت، نه از نظر طعم و مزه و نه خواص تغذیه ‌ای هیچ شباهتی به شیر گاو ندارد. مزه شیر سویا هم کاملا مشابه طعم غلات است؛ مانند طعم غذاهای مخصوص کودکان یا مزه‌ ای شبیه غلات صبحانه که ممکن است هر ذایقه‌ ی آن را نپسندد؛ به‌ خصوص ذایقه ایرانی که به این طعم‌ ها عادت ندارد. به همین دلیل در همه جای دنیا، انواع مختلف طعم‌ ها را به شیر سویا اضافه می‌ کنند تا ذایقه مردم به مرور زمان به آن عادت کند. البته اگر کسی ارزش غذایی شیر سویا را بداند، بعید است که آن را وارد رژیم‌ غذایی ‌اش نکند.

 

پس مقایسه ی شیر گاو با شیر سویا مقایسه ی خوبی نیست و هیچ جای دنیا چنین حرفی را نمی ‌زنند. هر کدام از آن ها مزایای خودشان را دارند. پروتئین شیر گاو پروتئین بسیار مناسب و کاملی است. کلسیمی هم که در شیر گاو هست در شیر سویا وجود ندارد. در عوض شیر سویا، فاکتورهایی دارد که جذب کلسیم را افزایش می ‌دهد. به همین دلیل هم در دوران یائسگی خانم‌ ها باید هم از کلسیم استفاده کنند هم از فاکتورهایی که جذب کلسیم را بالا می ‌برد. پس هم به شیر گاو احتیاج داریم هم به شیر سویا.

 

ارزش غذایی شیر سویا
اولا که محصولات سویا جزو مواد غذایی عملکردی هستند که نقش و ویژگی آن ها فراتر از نقش تغذیه ‌ای‌ شان است؛ یعنی خواصی شبیه خواص دارویی دارند و این نکته ی بسیار مهمی در ارزش غذایی سویا است. اگر بخواهم آن را با فرآورده‌ های حیوانی مقایسه کنیم باید بگوییم سویا اولین گیاهی است که خواص آن به شدت به فرآورده‌ های حیوانی نزدیک است. به دلیل این که پروتئین بسیار بالایی دارد. این پروتئین از لحاظ ارزش غذایی به جز دو اسیدآمینه ی متیونین و سیستئین، بسیار غنی و تقریبا شبیه گوشت هستند.

اما خواص اصلی سویا مربوط به گروهی از مواد به نام ایزوفلاونویید‌ها است. ایزوفلاونوییدها که خاصیت آنتی ‌اکسیدانی نیز دارند، دارای خاصیت فیتواستروژنیک هستند. بنابراین علاوه بر پروتئین بالایی که سویا دارد وجود دو خاصیت آنتی‌ اکسیدانی و فیتواستروژنیک آن، این ماده غذایی را بسیار خاص کرده است.

 

شیر سویا و پیشگیری از بیماری ‌ها
خواص اصلی سویا، کاهش بیماری ‌های قلبی، کاهش کلسترول خون و پوکی ‌استخوان، کنترل وزن و کاهش عوارض یائسگی است.

به‌ علاوه، چون سویا شبیه شیر است اما لاکتوز ندارد؛ برای افرادی که دچار عدم تحمل لاکتوز هستند، بسیار مفید است.

همچنین سویا فیبر بسیار بالایی دارد که حجم مدفوع را بالا و کلسترول را پایین می ‌آورد. در نتیجه، مصرف‌ کنندگان آن دچار یبوست نمی ‌شوند و خطر بیماری‌ های ناشی از یبوست و سرطان روده در آن ها کاهش می ‌یابد.


شیر سویا و کاهش عوارض یائسگی
همان ‌طور که گفته شد، شیر سویا حاوی موادی به نام فیتواستروژن است. فیتواستروژن یعنی استروژن بسیار ضعیف. عوارض یائسگی از جمله پوکی ‌استخوان به دلیل کمبود یا عدم ترشح هورمون استروژن در بدن اتفاق می‌ افتند. همان‌ طور که بالا بودن استروژن در بدن نیز برخی مشکلات دیگر را برای خانم‌ ها ایجاد خواهد کرد. فیتواستروژن موجود در شیر سویا موجب می ‌شود حالتی در بدن ایجاد شود مانند این که استروژن در بدن وجود دارد. در نتیجه، هم پوکی استخوان و هم عوارض یائسگی ایجاد نمی‌ شود. البته به شرط آن که خانم‌ها قبل از یائسگی شروع به مصرف شیرسویا کرده باشند.

 

شیر سویا و پوکی استخوان
تحقیقات یک محقق ایرانی نشان می ‌دهد که شیر سویا در درمان پوکی استخوان در دراز مدت نقش مؤثری می ‌تواند داشته باشد.

علیرضا احمدی، عضو انجمن ژنتیک ایران گفت: شیر سویا حاوی ترکیبات ایزوفلاوینی است که این ترکیبات می‌ توانند به عنوان هورمون‌ های جنسی عمل کنند. در حقیقت کمبود هورمون ‌های جنسی در یائسگی باعث مختل شدن جذب کلسیم شده و به دنبال آن پوکی استخوان ظاهر می ‌شوند. در بسیاری از کشورها از قبیل مالزی، ‌چین، ژاپن و کشورهای شرق آسیا مصرف شیر سویا را در برنامه غذایی دانش ‌آموزان ابتدایی قرار داده ‌اند که با بررسی‌ های انجام شده می ‌بینیم که میزان مبتلایان به پوکی استخوان در این کشورها بسیار کم است و این به علت برنامه تغذیه‌ ای مناسب آن ها است. پوکی استخوان یک بیماری خاموش است که در دراز مدت خود را نشان می ‌دهد و فرد هنگامی متوجه بیماری خود می ‌شود که نمی ‌تواند آن را درمان کند و دچار شکستگی ‌های شدیدی می ‌شوند که درمان و ترمیم آن در برخی موارد امکان ‌پذیر نیست. این تحقیقات در پژوهشگاه زنان دانشگاه الزهرا به اتمام رسیده و نتیجه آن روی انسان به‌ صورت کامل مشاهده شده است که ترکیبات شیر سویا توانسته این علائم را کنترل و درمان کند.

 

شیر سویا در مقابل سقط جنین
محققان می ‌گویند مصرف شیر سویا در زنانی که از طریق IVF یا کاشت تخمک، بارور شده‌ اند می ‌تواند تا 6 برابر سبب موفقیت روند بارداری شود و در زنانی که تلاش کرده ‌اند از این طریق بارور شوند اما موفق نشده‌ اند شانس باروری را افزایش دهد.

طبق بررسی ‌‌ها زنانی که شیر سویا مصرف می ‌کنند احتمال بارور شدن شان از طریقIVF پنجاه درصد و در سایرین 9 درصد است. از سوی دیگر شیر سویا احتمال سقط جنین را به شدت کاهش می ‌دهد.

 

عوارض شیر سویا:
مهم‌ ترین مساله‌ای که سویا می‌ تواند ایجاد کند، حساسیت است. زیرا بعضی‌ ها به این مواد حساسیت دارند. بنابراین وقتی شیر سویا را برای اولین بار استفاده می‌ کنند، مانند افرادی که به بادمجان یا گوجه ‌فرنگی حساسیت دارند، دچار کهیرهای پوستی و گرفتگی صدا می ‌شوند.

گردآوری و تنظیم:گروه سلامت پرشین پرشیا

www.persianpersia.com/health
    

 
هفته نامه سلامت - salamatiran.com-beytoote.com     :منبع    




 
کلروفیل یا سبزینه، نوعی ترکیب شیمیایی گیاهی است که باعث ایجاد رنگ سبز در گیاهان می‌شود و در فعالیت‌های حیاتی گیاهان نقش مهمی دارد. این سبزینه برای انسان نیز خواص متعددی دارد، از قلیایی کردن بدن گرفته تا پیشگیری از سرطان.

محققان آمریکایی دریافته اند، کلروفیل گیاهان سبز رنگ، تا حدودی از بدن در برابر مواد سرطان زای موجود در محیط محافظت می کند. کلروفیل به ماده سرطان زا در لوله گوارش می چسبد تا از بدن دفع شود. سبزینه با رشد سلول های سرطانی مقابله می کند و در بدن به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کند. کلروفیل به ماده سرطان زا، ماده سمی که هنگام پخت بیش از حد گوشت به وجود می آید، ماده سرطان زای موجود در هوا و... می چسبد و از طریق مدفوع، آن را از بدن دفع می کند و در نتیجه مانع از بروز سرطان می شود. کلروفیل با محدود کردن متابولیسم مواد شیمیایی به نام پروکارسینوژن که به DNA آسیب می رساند، از آسیب دیدگی و رشد سلول های سرطانی پیشگیری می کند.

اگر کلروفیل پس از مصرف مواد غذایی سرطان زا مصرف شود، تأثیرگذاری آن کمتر خواهد بود.
اما افزودن گیاهان حاوی کلروفیل به برنامه غذایی روزانه کمک زیادی به حفظ سلامت بدن می کند. آنتی اکسیدان کلروفیل می تواند خطر بروز برخی از انواع سرطان ها را کاهش دهد. از طرفی کلروفیل به روند اکسیژن رسانی به بدن کمک می کند. اکسیژن به طور موثر به خون در انتقال تمامی مواد موردنیاز به بافت ها و سلول ها کمک می کند.

عملکرد های دیگر کلروفیل عبارت است از:
-اکسیژن رسانی، تصفیه خون
-تأثیر قوی سم زدایی
-غنی از آنزیم است که روند بازسازی سلول ها را تسریع می کند
-سرشار از اسیدهای آمینه
-سموم را از کبد خارج می کند و عملکرد کبد را بهبود می بخشد
-تنظیم کننده کلسیم
-خاصیت ضدالتهابی
-التیام دهنده زخم
-بوی نامطبوع دهان و بدن را از بین می برد
-بافت های قلب را با آهن و منیزیم تغذیه می کند
-قاعدگی را تنظیم می کند
-سیستم عروقی را احیا می کند
-مینای دندان را بهبود می بخشد
-میزان تولید شیر را در دوره شیردهی زیاد می کند
-مشکلات قندخون را برطرف می کند
-با عفونت مقابله می کند
-رادیکال های آزاد را خنثی می کند
-کم خونی بر اثر کمبود پروتئین را برطرف می کند
-از بدن در برابر سرطان محافظت می کند
-ناراحتی پوستی را رفع می کند
-در تخلیه روده موثر است
-هرچه گیاه مصرفی‌شما سبزتر باشد، میزان کلروفیل آن نیز بیشتر است

    
گردآوری و تنظیم:گروه سلامت پرشین پرشیا        
www.persianpersia.com/health
     
روزنامه خراسان    :منبع